Otwieramy nabór do Akademii Archiwistyki Społecznej 2025!

Zapraszamy na kolejną edycję Akademii Archiwistyki Społecznej, która odbędzie się w dniach 10–12 kwietnia 2025 roku w Warszawie. Akademia to wydarzenie sieciujące, które pozwala archiwistom i archiwistkom społecznym rozwinąć kompetencje, poznać się, podpatrzeć wzajemnie swoje działania, zainspirować się czy podjąć współpracę.
W tym roku skupimy się na kluczowym aspekcie działalności archiwów społecznych – pozyskiwaniu funduszy. Tematem przewodnim będzie hasło: „Piszemy projekty, zdobywamy fundusze”. W ramach programu uczestnicy i uczestniczki będą mieli okazję do:
-
poznania dostępnych dotacji i programów
-
analizy przykładowych formularzy aplikacyjnych
-
nauki skutecznego planowania projektów oraz efektywnego zarządzania nimi
Partnerem tegorocznej Akademii będzie Dom Kultury KADR na warszawskim Mokotowie. Warsztaty odbędą się w przestrzeniach naszego partnera; dla uczestników i uczestniczek będzie to okazja do poznania słynnej „Osiedlowej Krowy” – społecznego projektu realizowanego z mieszkańcami i mieszkankami dzielnicy.
Akademia Archiwistyki Społecznej to nie tylko intensywne warsztaty, ale też czas na inspirujące rozmowy i różnorodne atrakcje w mieście. W programie znalazło się m.in. oprowadzanie po QueerMuzeum – pierwszym w Polsce muzeum historii społeczności queer, tworzonym przez Stowarzyszenie Lambda Warszawa.
Informacje organizacyjne:
Akademia Archiwistyki Społecznej odbędzie się w Warszawie, w dniach 10–12 kwietnia 2025 roku i jest kierowana do archiwistów i archiwistek społecznych, którzy działają w dziedzinie archiwistyki społecznej co najmniej trzy lata.
Uczestnikom i uczestniczkom zapewniamy dwa noclegi, wyżywienie oraz dofinansowanie kosztów dojazdu do Warszawy do 200 zł.
Na Wasze zgłoszenia czekamy do 14 marca! W formularzu prosimy Was m.in. o opisanie, dlaczego chcecie wziąć udział w Akademii oraz jakie jest Wasze doświadczenie w składaniu wniosków o dofinansowania.
Liczba miejsc jest ograniczona – do programu zaprosimy maksymalnie 14 osób.
Warunkiem uczestnictwa w Akademii jest także wpis Twojego archiwum w Bazie Archiwów Społecznych CAS. Jeśli Twojego archiwum społecznego nie ma jeszcze w Bazie, możesz do niej dołączyć w trakcie trwania naboru do Akademii – weryfikacja wszystkich zgłoszeń odbywa się ręcznie i może potrwać do 5 dni roboczych.
Informacja o dostępności dla uczestniczek i uczestników Akademii Archiwistyki Społecznej
Akademia Archiwistyki Społecznej odbędzie się w Domu Kultury KADR. Jest to przestrzeń dostępna architektonicznie. Dokładne informacje znajdują się w deklaracji dostępności.
Podczas Akademii zwiedzimy także QueerMuzeum. Sala wystawowa muzeum znajduje się na poziomie ulicy. Przy wejściu jest podjazd dla wózków.
Zapewniamy nocleg w Hotelu Reytan. Jeśli ze względu na dostępność, będziesz potrzebował_a innego noclegu, prosimy o informację.
Podczas Akademii nie mamy możliwości zapewnienia tłumaczenia na PJM.
Po Warszawie będziemy poruszać się komunikacją miejską.
Napisz jeśli potrzebujesz dodatkowego wsparcia lub masz konkretne potrzeby związane z dostępnością, które umożliwią Ci udział w szkoleniu.
Kontakt:
Adriana Kapała
a.kapala@cas.org.pl
22 294 11 09
Program Akademii Archiwistyki Społecznej przedstawia się następująco:
DZIEŃ I: 10 kwietnia (czwartek), Dom Kultury KADR
-
15.00–16.30 przyjazd uczestników i uczestniczek do Warszawy i zakwaterowanie w Hotelu Reytan
-
17.00–17.30 spotkanie z zespołem Centrum Archiwistyki Społecznej w DK KADR
-
17.30–19.00 warsztaty I Fundraising – wprowadzenie do tematu, prowadząca: Maya Olszewska
-
19.30–21.00 kolacja w restauracji Pół na Puł
DZIEŃ II: 11 kwietnia (piątek), Dom Kultury KADR
-
10.00–11.30 Osiedlowa Krowa – o projekcie i działaniach DK KADR, prowadzące_y: Kasia Anuszewska, Maria Kuczyńska i Mariusz Grabarski – zespół DK KADR
-
11.45–13.45 warsztaty II Przegląd dotacji, czyli gdzie szukać środków na archiwum społeczne, prowadząca: Anna Małczuk-Wakulińska
-
14.00–15.00 obiad
-
15.00–17.00 warsztaty III Praktyczne porady – wypełnianie wniosków dotacyjnych, prowadząca: Anna Małczuk-Wakulińska
-
17.30–18.30 zwiedzanie QueerMuzeum, przewodniczka: Adriana Kapała
-
czas wolny
DZIEŃ III: 11 kwietnia (sobota), Domu Kultury KADR
-
9.30–12.00 warsztaty IV Porozmawiajmy o zarządzaniu projektami. Wymiana myśli, wiedzy i doświadczeń, prowadząca: Marta Białek-Graczyk
-
12.15–13.15 Włącz się w działania CAS! prowadzące: Dorota Sidor, Karolina Sakowicz
-
13.30–14.30 obiad i zakończenie Akademii
Akademia Archiwistyki Społecznej – o co w tym chodzi?
Akademia Archiwistyki Społecznej odbywa się w 3-letnim cyklu, co daje możliwość uczestniczenia w niej aż 3 razy! W każdej edycji cyklu uczestnicy i uczestniczki zdobędą wiedzę i umiejętności z innego obszaru, tj. bycia liderem / liderką społeczności lokalnej, tworzenia projektów i planowania finansowania działań archiwum oraz nowoczesnych form pracy ze zgromadzonymi zbiorami (np. wystawy, publikacje, podcasty).
Ważne jest, że do Akademii można dołączyć w dowolnym momencie cyklu, a udział we wszystkich edycjach nie jest konieczny – można uczestniczyć tylko w tych, które Was interesują.
W 2026 roku tematem Akademii będzie projektowanie działań kulturalnych. W 2027 roku rozpocznie się kolejny, 3-letni cykl, a tematem Akademii będzie budowanie relacji i promowanie archiwum społecznego.
Poznaj osoby prowadzące warsztaty!
Anna Małczuk-Wakulińska – doktor nauk humanistycznych oraz absolwentka studiów podyplomowych Zarządzanie projektami finansowanymi ze środków UE na UW, Menedżer kultury na SGH; ekspertka oceniająca wnioski o dofinansowanie. Od lat zawodowo związana z kulturą i nauką. Współpracowała między innymi z: Narodowym Centrum Kultury, Łódzkim Domem Kultury, Wojewódzką Biblioteką Publiczną w Gdańsku, Fundacją Rozwoju Demokracji Lokalnej, Studium Prawa Europejskiego, Fundacją Centrum Cyfrowe, Białostockim Ośrodkiem Kultury. Prowadzi portal https://kasanakulture.pl/
Maya Olszewska – trenerka fundraisingu i kompetencji miękkich. Autorka e-booka „Narzędzia fundraisingu w Polsce” (2020). W praktyce doradczej w pierwszej kolejności wspiera polskie Społeczniczki i Społeczników w znalezieniu sposobu niezależnego finansowania organizacji pozarządowych. Jako trenerka jest zapraszana przez biznes, organizacje pozarządowe i samorządy do poprowadzenia szkoleń z zakresu fundraisingu (w tym crowdfundingu projektów społecznych), wystąpień publicznych, nawiązywania relacji biznesowych, komunikacji. Współpracuje doradczo z zespołami organizacji pozarządowych z Europy Wschodniej i Zachodniej w językach polskim, angielskim, włoskim.
Marta Białek-Graczyk – socjolożka; absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego i Laboratorium Reportażu Collegium Civitas. Absolwentka prestiżowego European Diploma in Cultural Management. Stypendystka MKiDN. Członkini Społecznej Rady ds.Kultury przy Prezydencie m.st. Warszawy (2012–2015). Ekspertka i doradczyni w sprawach innowacji społecznych i kultury dla takich instytucji jak: Narodowe Centrum Kultury, Fundacja Batorego, Narodowy Instytut Audiowizualny, m.st. Warszawa. Autorka publikacji poświęconych kulturze m.in „Kulturalny start-up. Podpowiedzi dla Inkubatorów”. Autorka kilkudziesięciu projektów z obszaru animacji kultury i innowacji społecznych.
Dom Kultury KADR
Katarzyna Anuszewska – absolwentka Zarządzania w kulturze (SGH) i ISNS (UW). Ukończyła szereg szkoleń z zakresu zarządzania projektami, zarządzania ryzykiem czy budowania partnerstw międzysektorowych. Od ponad 10 lat realizuje projekty finansowane ze środków unijnych, ministerialnych i samorządowych. Inicjatorka dwóch serii geocachingowych (geo-zacisze i geo-fabryczny) na warszawskim Targówku. Dwukrotna laureatka Warszawskiej Nagrody Edukacji Kulturalnej (2014, 2021). Laureatka Mazowieckiej Nagrody Inspiracji Kulturalnych (2023). Współautorka projektu „Tajemnice Mordoru… i okolic”. Zapoczątkowała też kanał tiktokowy Krowa z Mokotowa.
Mariusz Grabarski – specjalista do działań społeczno-kulturalnych w DK KADR; absolwent Akademii Sztuk Pięknych w Warszawię na wydziale Sztuka Mediów, pracownia dyplomowa – Pracownia Przestrzeni Audiowizualnej Prof. Grzegorza Kowalskiego. Realizator kilku projektów społeczno-artystycznych na terenie Warszawy. Autor międzynarodowych warsztatów filmowych i fotograficznych dla dzieci i młodzieży realizowanych we współpracy z Polsko-Niemiecką Współpracą Młodzieży. Montażysta filmowy. Fotograf. W Kadrze prowadzi grupę fotowolontariuszy i koordynuje Galerię 21 Gramów. Przeprowadzał projekty takie jak „Nie pokój” (Białołęcki Ośrodek Kultury), „Osiedlowa Krowa”, „Akumuzator”, „Tajemnice Mordoru… i okolic” czy „Boisko”.
Maria Kuczyńska – specjalistka do spraw projektów społeczno-kulturalnych w DK KADR; studiowała w Instytucie Stosowanych Nauk Społecznych UW oraz na Animacji Kultury w Instytucie Kultury Polskiej UW. Absolwentka programu stażowego Polskiej Akcji Humanitarnej GLEN dotyczącego edukacji globalnej. Uczestniczyła wolontariacko w licznych społecznych działaniach m. in. na Otwartym Jazdowie, w Stowarzyszeniu GPAS, w Teatrze Węgajty. Przeprowadzała w Kadrze projekty takie jak „Osiedlowa Krowa”, „Tajemnice Mordoru… i okolic”, „Akumuzator” czy „Boisko”.
Centrum Archiwistyki Społecznej
Karolina Sakowicz – kuratorka i animatorka kultury, wieloletnia pracowniczka warszawskich instytucji m.in. Muzeum POLIN, gdzie odpowiadała za program działań kulturalnych i społecznych, TR Warszawa, w którym kierowała działem rozwoju publiczności, obecnie odpowiada za program projektów kulturalnych w Centrum Archiwistyki Społecznej.
Dorota Sidor – z wykształcenia polonistka, kierowniczka działu edukacji i informacji w Centrum Archiwistyki Społecznej. Wieloletnia koordynatorka projektów edukacyjnych, w szczególności z zakresu wykorzystania narzędzi cyfrowych w dydaktyce. Pełniła rolę ekspertki w licznych przedsięwzięciach dotyczących kształtowania kompetencji cyfrowych oraz dobrych praktyk w edukacji dorosłych.
Kto oprowadzi nas po QueerMuzeum?
Adriana Kapała – historyczka i archiwistka. Koordynatorka edukacji i historii mówionej w Centrum Archiwistyki Społecznej. Prowadzi szkolenia, koordynuje spotkania w instytucjach kultury, które są zainteresowane rozpoczęciem tworzenia / wspierania archiwów społecznych. Wcześniej pracowała w Fundacji Ośrodka KARTA, gdzie m.in. koordynowała projekty historii mówionej. Od roku 2022 pełni funkcję wiceprezeski Polskiego Towarzystwa Historii Mówionej. Członkini Rady Programowej QueerMuzeum.
Partnerem tegorocznej edycji Akademii jest Domu Kultury KADR.
Zdjęcia użyte w grafice pochodzą z następujących archiwów: Biblioteka Publiczna im. Jarosława Iwaszkiewicza w Sępólnie Krajeńskim, Miejska Biblioteka Publiczna im. Zofii Urbanowskiej w Koninie, Miejska Biblioteka Publiczna im. Teodora Heneczka w Piekarach Śląskich, Muzeum Ślężańskie im. Stanisława Dunajewskiego w Sobótce.
Ta strona korzysta z plików cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookies w ustawieniach przeglądarki. Zobacz naszą politykę prywatności.