Zgłoś swoje archiwum społeczne do Archifestu i świętuj z nami!

„Archifest. Dni archiwów społecznych” to wystawy, spotkania, warsztaty i inne atrakcje organizowane przez archiwistów społecznych i archiwistki społeczne z całej Polski. Druga edycja wydarzenia odbędzie się w dniach 6–9 czerwca 2025 roku. W ten sposób wspólnie świętujemy Międzynarodowy Dzień Archiwów, który obchodzimy 9 czerwca. A już teraz zapraszamy do zgłaszania swojego udziału!
Niech wszyscy dowiedzą się o archiwach społecznych! Podobnie jak w zeszłym roku, zachęcamy Was do zorganizowania wydarzeń dla lokalnych społeczności i nie tylko. „Archifest. Dni archiwów społecznych” to doskonała okazja, aby otworzyć swoje archiwa, zaprezentować zbiory i zachęcić innych do dzielenia się wspomnieniami lub pamiątkami. Zorganizowane wydarzenia dają mieszkankom i mieszkańcom Waszych okolic możliwość integracji oraz poznania lokalnej historii lub tematu, którym się zajmujecie, a także działalności Waszego archiwum społecznego.
Centrum Archiwistyki Społecznej jako koordynator akcji będzie wspierać Wasze działania na każdym etapie. Przygotujemy materiały graficzne i szablony do opracowania własnych grafik. Zorganizujemy inspiracyjne webinary, które pomogą stworzyć programy Waszych wydarzeń na „Archifest”. Będziemy je też wspólnie promować.
Tymczasem zapraszamy archiwa społeczne do przesyłania zgłoszeń, w których zadeklarują chęć współtworzenia „Archifestu”. Na wypełnione formularze czekamy do 21 marca 2025 roku.
Kto może zgłosić swój udział?
Do zorganizowania wydarzeń w ramach „Archifestu” mogą zgłaszać się przedstawiciele i przedstawicielki każdego archiwum społecznego, które w momencie zgłoszenia – czyli nie później niż do 21 marca 2025 roku – będzie zarejestrowane w Bazie Archiwów Społecznych.
Jeśli Wasze archiwum społeczne nie widnieje jeszcze w Bazie, można je dodać wypełniając formularz. Pamiętajcie, że weryfikacja zgłoszenia nowego archiwum społecznego może trwać ok. 5 dni roboczych – dlatego warto zrobić to odpowiednio wcześniej.
Jak się zgłosić?
Do 21 marca 2025 wypełnijcie i wyślijcie formularz z deklaracją wzięcia udziału w „Archifeście”. Na tym etapie wystarczy, że podacie wstępnie pomysły, np. jakiego typu wydarzenie lub wydarzenia chcecie zorganizować.
Około 24 marca wyślemy do zgłoszonych organizacji formularz, w którym poprosimy o podanie szczegółowych informacji o działaniach organizowanych w ramach „Archifestu”. Na tym etapie ważne będzie sprecyzowanie przez Was m.in. formy wydarzeń (spacer, wystawa itp.), dat i godzin ich trwania, ich opisów, informacji odnośnie dostępności itd. Formularz programowy uzupełnijcie i wyślijcie do 18 kwietnia.
Jakie wydarzenia można zorganizować?
W ramach „Archifestu” możecie zorganizować dowolne wydarzenie lub wydarzenia związane z Waszym archiwum społecznym.
To może być piknik, spacer tematyczny, otwarcie wystawy archiwalnych fotografii lub oprowadzanie po już czynnej wystawie. Mogą to być również warsztaty – fotograficzne, kolażowe, kulinarne czy rękodzielnicze. Dobrym pomysłem jest też spotkanie, na które mieszkańcy i mieszkanki przyniosą zdjęcia i podzielą się swoimi wspomnieniami. A może macie możliwość zaprezentować spektakl teatralny lub zorganizować koncert, dyskusję, kiermasz lub pokaz filmowy? To Wy decydujecie.
Co ważne, wydarzenia organizowane w ramach „Archifestu” powinny być bezpłatne dla uczestniczek i uczestników.
W jaki sposób wesprzemy Wasze działania?
-
pierwszych 15 archiwów społecznych, które zgłoszą się do „Archifestu”, a później potwierdzą realizację swoich wydarzeń poprzez nadesłanie dokumentacji fotograficznej, otrzyma od nas pakiet materiałów: dysk zewnętrzny 4TB i gadżety CAS
-
zorganizujemy otwarte webinary dotyczące angażowania społeczności w działania archiwów społecznych. Więcej informacji
-
w maju zorganizujemy specjalny webinar tylko dla archiwów społecznych, które zgłoszą się do udziału w tegorocznym „Archifeście”. Będzie to również okazja, aby spotkać się online w gronie tegorocznych uczestników. Szczegóły już wkrótce!
-
o wszystkich wydarzeniach, które odbędą się w ramach „Archifestu”, będziemy informować na naszej stronie internetowej i w mediach społecznościowych
-
przygotujemy i udostępnimy archiwom biorącym udział w „Archifeście” pakiet grafik oraz szablonów do wykorzystania przy tworzeniu własnych materiałów graficznych
-
będziemy promować „Archifest” i poszczególne wydarzenia w ogólnopolskich mediach
Zachęcamy również do obejrzenia dwóch webinarów inspiracyjnych z 2024 roku, w których doświadczeniami ze swoich działań z lokalnymi społecznościami dzielą się Justyna Makarewicz z Dźwiękowego Archiwum Kcyni oraz Patrycja Jastrzębska ze Społecznego Archiwum Warszawy.
Więcej inspiracji znajdziecie też w „Podręczniku dla archiwistów społecznych”. Publikację można bezpłatnie zamówić lub czytać online!
Dlaczego warto wziąć udział w „Archifeście”?
Termin „Archifestu” nie jest przypadkowy: 9 czerwca obchodzimy Międzynarodowy Dzień Archiwów. To okazja do wspólnego świętowania i dzielenia się pasją do zbierania i zachowywania śladów przeszłości, która napędza ruch archiwistyki społecznej. To też okazja do pokazania swoich zbiorów i swojej działalności, a także do zaproszenia mieszkańców i mieszkanek do zainteresowania się historią swojej rodziny, sąsiedztwa czy miejscowości.
Harmonogram „Archifestu” w 2025 roku
-
6 marca – otwarcie naboru do „Archifestu”
-
13 marca – webinar inspiracyjny Aleksandry Zimoch „Działania międzypokoleniowe w archiwum społecznym”. Obowiązują zapisy!
-
do 21 marca – czas na wypełnienie formularzy zgłoszeniowych (deklaracja chęci udziału w „Archifeście”)
-
do 18 kwietnia – czas na wypełnienie formularzy programowych zawierających szczegóły organizowanych wydarzeń. Formularz programowy otrzymacie od nas 24 marca.
-
maj – specjalny webinar dla archiwów społecznych, które biorą udział w „Archifeście”
-
II połowa maja – ogłoszenie pełnego programu tegorocznego „Archifestu”
-
6–9 czerwca – „Archifest. Dni archiwów społecznych” – realizacja planowanych wydarzeń
Regulamin i kontakt
W razie pytań zachęcamy do kontaktu z koordynatorką tegorocznego „Archifestu” Agatą Bujnowską: a.bujnowska@cas.org.pl.
Koncepcja „Archifestu”: zespół Działu Projektów Kulturalnych (Karolina Sakowicz, Agata Bujnowska i Maria Mossakowska)
Ta strona korzysta z plików cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookies w ustawieniach przeglądarki. Zobacz naszą politykę prywatności.