Otwieramy nabór na „Szkolenie na start! Stwórz archiwum społeczne”

Gromadzisz archiwalne fotografie i dokumenty? Nagrywasz relacje i chcesz opowiedzieć nieznane dotąd historie? Planujesz założyć archiwum społeczne? Właśnie otworzyliśmy nabór do drugiej edycji „Szkolenia na start!”. Zgłoszenia przyjmujemy do 7 września.
„Szkolenie na start! Stwórz archiwum społeczne” to propozycja dla osób, które rozpoczynają przygodę z archiwistyką społeczną. Przed nami trzy dni inspirujących spotkań: w programie szkolenia znajdują się warsztaty i wizyty studyjne, podczas których dowiesz się, jak krok po kroku założyć archiwum społeczne. W czasie szkolenia otrzymasz użyteczne wskazówki oraz zestaw dobrych praktyk. To też okazja, aby rozwinąć pomysły na archiwum społeczne i spotkać osoby o podobnych zainteresowaniach.
Szkolenie odbędzie się w dniach 2–4 października w Warszawie. Zapraszamy osoby, które dopiero planują założyć archiwum społeczne lub są na początkowym etapie rozwijania swojej inicjatywy – i poszukują inspiracji do działania.
Jak się zgłosić?
Wypełnij i prześlij formularz, w którym opiszesz swoje archiwum społeczne lub pomysł na jego utworzenie. Liczba miejsc na szkolenie jest ograniczona. Na podstawie przesłanych formularzy wybierzemy 15 osób, które zaprosimy do Warszawy.
Na zgłoszenia czekamy do 7 września.
W przypadku pytań, zachęcamy do kontaktu z Moniką Matusiak-Kondefer: m.matusiak@cas.org.pl
Dla kogo jest szkolenie?
Szkolenie powstało z myślą o osobach, które archiwum społeczne prowadzą lub chcą prowadzić w ramach organizacji społecznych, grup nieformalnych lub indywidualnych inicjatyw. Zapraszamy także osoby, które archiwa społeczne tworzą w ramach instytucji, takich jak biblioteki czy domy kultury.
Czy Twoje pomysły i działania wpisują się w archiwistykę społeczną?
Archiwum społeczne to inicjatywa, której celem jest zapisywanie historii społeczności, wydarzeń i miejsc poprzez gromadzenie zbiorów, takich jak fotografie, dokumenty czy nagrania. W jego ideę wpisane są aktywne poszukiwanie zbiorów, udział społeczności w tworzeniu archiwum i w jego działaniach oraz szerokie upowszechnienie zebranych materiałów. W Polsce działa ponad 800 archiwów społecznych. Znajdziesz je w naszej Bazie Archiwów Społecznych.
Czego dowiesz się podczas szkolenia?
-
jak założyć archiwum społeczne,
-
jak gromadzić, digitalizować, opracowywać i przechowywać materiały archiwalne,
-
jak nagrywać wywiady historii mówionej,
-
w jaki sposób upowszechniać materiały i współpracować z lokalną społecznością.
Pomysłami na prowadzenie archiwum społecznego i przydatnymi radami podzielą się ekspertki z CAS, a także osoby pracujące na co dzień ze zbiorami. Będzie to okazja do sieciowania i rozwijania swoich pomysłów na archiwa społeczne!
Co zapewniamy?
-
bezpłatne warsztaty z ekspertami i ekspertkami,
-
dwa noclegi,
-
wyżywienie,
-
dofinansowanie kosztów dojazdu do Warszawy.
Organizator: Centrum Archiwistyki Społecznej
Pomysł i koordynacja: Monika Matusiak-Kondefer, Dorota Sidor
Współpraca: Adriana Kapała, Andrzej Konopka, Małgorzata Pankowska-Dowgiało
Projekt graficzny: Aneta Zdziech
Komunikacja i promocja: Marta Michalska, Milena Ryćkowska
Partnerzy: Wolskie Centrum Kultury, III Czytelnia Naukowa, Biblioteka Publiczna w Dzielnicy Wola m.st. Warszawa.
Zdjęcie użyte w grafice: Barbara Czarnecka na pamiątkowej fotografii szkolnej. Sobótka Zachodnia, lata 1967/68. Fotografia ze zbiorów Cyfrowego Archiwum Tradycji Lokalnej w Sobótce w Muzeum Ślężańskim.
Ta strona korzysta z plików cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookies w ustawieniach przeglądarki. Zobacz naszą politykę prywatności.