O nas
kim jesteśmy
Historia wielu społeczności, wydarzeń i miejsc nie zostałaby opowiedziana, gdyby nie pasja i aktywność setek osób i środowisk, tworzących ruch archiwistyki społecznej. Centrum Archiwistyki Społecznej to instytucja kultury, która powstała w 2020 roku z inicjatywy Fundacji Ośrodka KARTA i Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego po to, aby wspierać ten oddolny ruch.
Dzielimy się wiedzą, inspirujemy i wspieramy inicjatywy archiwistów i archiwistek społecznych z całej Polski. Pomagamy tworzyć nowe archiwa społeczne, aby zachować jak najwięcej świadectw życia społecznego i trwale je zabezpieczyć. Wspólnie z prawie 800 archiwami społecznymi z całej Polski, rozbudzamy zainteresowanie historią społeczną, aby móc lepiej rozumieć przeszłość i teraźniejszość.
co robimy
szkolimy
Szkolimy początkujących i bardziej doświadczonych archiwistów i archiwistki, m.in. z opracowania i digitalizacji materiałów archiwalnych, przechowywania zbiorów czy metod nagrywania historii mówionej
rozwijamy narzędzia cyfrowe
Rozwijamy Otwarty System Archiwizacji (OSA) – bezpłatne narzędzie do opisywania i porządkowania zbiorów – oraz zintegrowany z nim portal Zbiory Społeczne, na którym archiwa społeczne mogą udostępnić opracowane w OSA zbiory, a użytkownicy i użytkowniczki mogą przeglądać tysiące zdjęć, dokumentów życia społecznego, nagrań audio i wideo.
Prowadzimy bazę archiwów społecznych wraz z interaktywną mapą, która stanowi najpełniejsze źródło wiedzy o archiwach społecznych w Polsce.
organizujemy wydarzenia
Organizujemy wydarzenia, które są przestrzenią do wymiany doświadczeń i inspiracji, m.in.: Kongres Archiwów Społecznych oraz Akademię Archiwistyki Społecznej.
promujemy
Promujemy archiwa społeczne z całej Polski – małe i duże, te prowadzone przez organizacje i pojedyncze osoby. Upowszechniamy archiwistykę społeczną jako sposób na odkrywanie lokalnych historii oraz aktywizowanie społeczności i budowanie społeczeństwa obywatelskiego.
Odwiedź nasze media społecznościowe – profil Facebook oraz Instagram.
Zapisz się do naszego newslettera.
wspieramy
Wspieramy ruch archiwistyki społecznej poprzez tworzenie projektów kulturalnych, wydawanie publikacji, organizowanie konkursów, spotkań i debat. Tworzymy know-how i programy wsparcia archiwów społecznych.
publikujemy
Publikujemy materiały edukacyjne, strategie działania oraz podręcznik do archiwistyki społecznej, które wskazują dobre praktyki w gromadzeniu i upowszechnianiu zbiorów społecznych
zespół
Katarzyna Ziętal
dyrektorka Joanna Łuba
wicedyrektorka Anna Mitas
główny księgowy Esila Adajewa
Specjalistka ds. księgowości i rozliczeń Małgorzata Pankowska-Dowgiało
pełnomocniczka dyrektorki ds. edukacji i wsparcia archiwów społecznych Dorota Sidor
kierowniczka
Dział Edukacji i InformacjiAdriana Kapała
koordynatorka edukacji i historii mówionej
Dział Edukacji i InformacjiAndrzej Konopka
specjalista
Dział Edukacji i InformacjiMonika Matusiak-Kondefer
koordynatorka edukacji
Dział Edukacji i InformacjiMarta Przybyło
kierowniczka
Dział Wsparcia Archiwów SpołecznychJoanna Michałowska
koordynatorka współpracy z archiwami społecznymi
Dział Wsparcia Archiwów Społecznychj.michalowska@cas.org.pl tel. 22 294 11 04 (codziennie w godz. 7.00–15.00)
Ewa Hubar
koordynatorka ds. zabezpieczania zbiorów cyfrowych
Dział Wsparcia Archiwów SpołecznychKarolina Sakowicz
kierowniczka
Dział Projektów KulturalnychAgata Bujnowska
koordynatorka
Dział Projektów KulturalnychMaria Mossakowska
koordynatorka
Dział Projektów KulturalnychEwa Majdecka
kierowniczka
Dział Rozwoju Narzędzi CyfrowychMałgorzata Kudosz
koordynatorka ds. rozwoju merytorycznego OSA
Dział Rozwoju Narzędzi CyfrowychMichał Kikoła
programista
Dział Rozwoju Narzędzi CyfrowychIwona Oleszczuk-Jaźwiecka
kierowniczka
Dział Komunikacji i PromocjiMarta Michalska
specjalistka ds. promocji
Dział Komunikacji i PromocjiEwa Jadacka
specjalistka ds. promocji
Dział Komunikacji i PromocjiMilena Ryćkowska
koordynatorka ds. promocji
Dział Komunikacji i PromocjiSzymon Modzelewski
kierownik
Dział AdministracjiMichał Zadrzyński
koordynator ds. zamówień publicznych i administracji Beata Reda
specjalistka ds. obsługi sekretariatu
Dział AdministracjiKarolina Moczulak
koordynatorka ds. administracyjnych
Dział Administracji
Inspektor Ochrony DanychRomaniia Rusyn
pracowniczka pomocnicza
Dział AdministracjiMarlena Lewandowska
specjalistka ds. kadr i płac
rada
programowa
Weronika Czyżewska-Waglowska
wiceprezeska Ogólnopolskiej Federacji Organizacji Pozarządowych, animatorka kultury i działaczka społeczna związana z sektorem pozarządowym od kilkunastu lat. Organizatorka Ogólnopolskiego Forum Inicjatyw Pozarządowych odbywającego się cyklicznie od 1996 roku – największego w Polsce spotkania osób zaangażowanych w działalność obywatelską.
dr hab. Marlena Jabłońska
profesor Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, prodziekan ds. kształcenia i spraw studenckich na tymże Uniwersytecie. Autorka prac naukowych z zakresu zarządzania dokumentacją oraz public relations archiwów. Koordynatorka naukowa wieloletniego grantu badawczego dotyczącego jednego z archiwów społecznych
dr Artur Jóźwik
dyrektor Biura Kultury m.st. Warszawy, politolog. w latach 2006-2019 dyrektor i członek Zarządu Fundacji Ośrodka KARTA, w latach 2013-2015 członek Rady Organizacji Pozarządowych przy Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Jeden z inicjatorów ruchu wsparcia na rzecz wzmocnienia archiwistyki społecznej w Polsce
Monika Maniewska
kierowniczka Zespołu Pozyskiwania Archiwów w Instytucie Pileckiego, współautorka “Listy Ładosia”, opracowywała zbiory fotograficzne w archiwach społecznych. Absolwentka studiów historycznych o specjalizacji: archiwistyka i zarządzanie dokumentacją na Wydziale Historii Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu.
dr hab. Beata Nessel-Łukasik
Prof. Beata Nessel-Łukasik jest muzealniczką i badaczką, absolwentką Uniwersytetu Warszawskiego oraz Instytutu Filozofii i Socjologii PAN. Dwukrotnie uzyskała stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2013, 2023). Pracowała w Muzeum Narodowym w Warszawie (1998–2010), a następnie w Muzeum Józefa Piłsudskiego w Sulejówku (2011–2021), gdzie stworzyła Dział Programów Lokalnych oraz Archiwum Społeczne Sulejówka. Obecnie pełni funkcję dyrektora-elekta Instytutu Filozofii i Socjologii APS, angażując się społecznie w prace z obszaru muzealnictwa i archiwistyki społecznej.
dr Paweł Pietrzyk
Naczelny Dyrektor Archiwów Państwowych, historyk. Autor opracowań z zakresu źródłoznawstwa i historii. W czasie pełnienia funkcji dyrektora Departamentu Kształtowania Narodowego Zasobu Archiwalnego w NDAP brał udział w nowelizacji Ustawy o narodowym zespole archiwalnym i archiwach, która umożliwiła NDAP organizację konkursów dotacyjnych dla archiwów społecznych
dr hab. Paweł Rodak
historyk literatury i kultury polskiej, kulturoznawca, profesor Uniwersytetu Warszawskiego. Dyrektor Instytutu Kultury Polskiej UW (2012-2016), w latach 2016-2019 profesor na Wydziale Slawistyki na Uniwersytecie Paris Sorbonne oraz dyrektor Ośrodka Kultury Polskiej (Centre de civilisation polonaise). Zajmuje się historią literatury i kultury polskiej XX wieku oraz antropologią słowa w kulturze; w pracy badawczej czerpie ze zbiorów archiwów społecznych
dr hab. Mirosław Supruniuk
prezes Towarzystwa Przyjaciół Archiwum Emigracji, kierownik Archiwum Emigracji i Muzeum Uniwersyteckiego w Toruniu, historyk, archiwista, publicysta. Działacz podziemnego ruchu wydawniczego w PRL, założyciel m.in. oficyny wydawniczej TO – Toruńska Oficyna i Toruńskiego Towarzystwa Książki Nieocenzurowanej. Od 1998 roku redaktor naczelny czasopisma “Archiwum Emigracji”
dr Magdalena Wiśniewska-Drewniak
historyczka, pracowniczka naukowa Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, wieloletnia badaczka tematyki archiwistyki społecznej. Autorka książki “Inaczej to zniknie. Archiwa społeczne w Polsce – wielokrotne studium przypadku”
statut
Jesteśmy publiczną instytucją kultury. Statut określa m.in. zakres działalności, zarządzanie i organizację Centrum Archiwistyki Społecznej.